Despre RENEL

[ sau CONEL, sau SDFEE, sau Muntenia Sud, sau cum naiba i-o mai zice acum ]

Nu, n-am să vă povestesc despre faptul că am reuşit să rămân cu o factură restantă pentru că eu alergam cu banii după ei şi n-aveam cum să îi dau (pentru că şi-au luat vacanţă de pe 21 decembrie până pe 7 ianuarie). N-o să vă spun că factura de electricitate este ultima pentru care trebuie să stau la coadă, pentru că nu au semnat contracte de plată prin bancă decât cu BCR şi Raiffeisen (eu am card la BRD, cu care pot să plătesc la Muntenia Nord, dar nu şi la Muntenia Sud. No comment…).

Nu – am de gând să vă povestesc despre altceva. Despre faptul că de când m-am mutat am constatat că tensiunea de la priză este sub valoarea nominală (mai exact, stătea pe undeva pe la 200V). Cum mi-am dat seama? Mi-a spus UPS-ul, care de când l-am adus stă cu becul de „boost” aprins.

Am profitat de faptul că am schimbat contorul (cu ocazia trecerii contractului pe numele meu) ca să îl întreb pe individul respectiv ce aş putea să fac. Discuţia a fost cel puţin…ciudată:

“E tensiunea cam mică”
“De unde ştiţi?”
“Plânge calculatorul”
”Aaa… luaţi-vă un adaptor care să crească tensiunea” (!!!)
”Şi cu restul aparatelor ce fac??”
”Nimic, că asta e tensiunea!”

Problema este că astăzi au depăşit orice limită – deja s-a trecut de punctul în care UPS-ul încă mai poate face boost, şi a ajuns la zona în care UPS-ul intră pe baterii. Aveţi idee cum e să ai în casă, fix lângă pat, o chestie care să bipăie (TARE!) la intervale de timp random? Inclusiv noaptea?

Dacă tot am plătit vreo 20 si ceva de ron numai pentru că ei mi-au făcut „privilegiul” de a semna contractul cu mine (da, spre deosebire de locurile unde există concurenţă şi unde furnizorii îţi fac tot felul de reduceri ca să semnezi cu ei, aici plăteşti tu semnarea contractului!), am zis să-l şi citesc. Articolul 6, alin. b (obligaţiile furnizorului): „să asigure parametrii de calitate ai energiei electrice furnizate în conformitate cu Standardul de performanţă”.

Credeţi că scrie pe undeva prin contract care-s parametrii ăia? Nuuuu… Dar nu-i nimic – căutăm pe Internet, şi găsim:„Tensiunea conform SR EN50160 – în 95% din săptămână tensiunea trebuie să nu aibă abateri mai mari de ± 10% din tensiunea contractată.”

[ LE, 2010/11/07 – între timp a murit link-ul către documentul oficial. Era vorba de „Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate”. La punctul 5.2.3, respectivul document precizeaza: ‘Consumatorii beneficiaza de reduceri tarifare in conditiile unor: a) abateri ale tensiunii mai mari decat cele de la pct.4.7.1; b) abateri ale frecventei mai mari decat cele de la pct.4.7.1. Furnizorul isi recupereaza pierderile inregistrate prin aceste reduceri tarifare de la operatorul de distributie/transport, respectiv operatorul de sistem.’
La punctul 4.7.1 se precizeaza: ‘Furnizorul raspunde de respectarea urmatorilor parametri de calitate a energiei electrice: a) Frecventa conform SR EN50160 – in 95% din saptamana, frecventa trebuie sa se incadreze in banda 50Hz ± 1% si in 100% din saptamana, in banda 50Hz + 4% pana la 50Hz ‑ 6%; b) Tensiunea conform SR EN50160 – in 95% din saptamana, tensiunea trebuie sa nu aiba abateri mai mari de ± 10% din tensiunea contractata’.
Ca să nu mai dispară, vă dau direct link la google search. N-are cum să dispară de pe tot Internetul! 😀 ]

În cazul meu, tensiunea nominală este (din câte ştiu) de 230V. Am pus de curiozitate un multimetru în priză – 179-180V. RMS. Ce credeţi, e mai mult sau mai puţin de 10% abaterea?

Acum mă pregătesc să îi sun. Dar după nişte experienţe neplăcute (eu aveam UPS-ul bipăind lângă mine, şi mă conversam cu o tanti de la ei care îmi explica foarte calmă cum că „echipa a fost la mine, şi a rezolvat problema”), nu îmi fac foarte mari speranţe…

14 Comments »

  1. nexus Said,

    January 9, 2008 @ 0:37

    Da, 230 e noul “2-20”. :))
    Parerea mea: daca tot platesti abonamentul, da telefon de cate ori ti se nazare, fa reclamatii in banda, ia la rost pe oricare prinzi pe acolo (si pe nelipsitele “tanti” de la orice fost/actual sistem de stat – unde se sta…).
    Oricum dai bani – macar sa te “descarci”. Si mai sunt si sanse ca de la atat scandal sa mai fac si ei ceva.
    Nasol este ca problema poate fi pe intreaga zona si nu prea vad cum sa ridice tensiunea la tine ca ar trebui vazut pe la sursa locala ce se petrece.

  2. Tb Said,

    January 9, 2008 @ 1:34

    problema poate să fie dată și de politehnică (care are un consum destul de mare și are probleme destul de mari cu electricitatea (după cum bine știi).
    În concluzie, ce bănui eu, deși nu-s de meserie, este că băjeții scad intenționat tensiunea ca să poată aproviziona cu electricitate pe toată lumea. Voltaj mai mic, acceași intensitate, dar cu consecințele de vigoare.

    Încearcă și cu OPC (sau cum s-or mai chema acum). Uneori s-au mai întâmplat minuni.

  3. daminescu Said,

    April 15, 2008 @ 11:28

    cel mai infect serviciu de la tensiune de 180v pana la director

  4. UberGeek » Blog Archive » RENEL se întoarce Said,

    June 26, 2008 @ 0:03

    […] mai aduceți aminte poveștile mele cu RENEL-ul? Ei bine, tensiunea mea de la rețea nu a trecut de 210V din ianuarie până acum (cum știu? […]

  5. ivvo_yoo Said,

    November 25, 2008 @ 12:18

    …voi stati bine cu tensiunea!!! eu am 150 v seara ,ups-ul imi sparge urechile vreo 30 minute apoi ma uit la televizor ca nu mai am ce face la calculator! am sunat la e-on moldova si mi-au spus ca o sa vina sa verifice………pai ce sa verifice…….tensiunea?……parca ei nu ar sti ce retele depasite au! a trecut o luna si nici o schimbare!…a….am uitat ……traim in Romania!…ma scuzati!!!!!

  6. teosabina Said,

    November 25, 2008 @ 18:26

    as vrea sa va aduc la cunostinta un furt de energie electrica.Se fura de cativa anii si nimeni nu sesizeaza.acest om sfideaza prea multa lume.Platesc ei pensionari si asta ca este ditamai omul de afaceri si fura curent in magazin si in casa .A sudat in vara asta 4 luni in fiecare zi si noapte si a platit 180 este posibil?va rog sa luati masuri.MULTUMESC

  7. teosabina Said,

    November 25, 2008 @ 18:27

    adresa furtului loc plopu oras ianca braila magazin animpex srl.ANTOHIE NICU

  8. bogd Said,

    November 26, 2008 @ 9:37

    @ivvo_yoo: reclamație scrisă la ei. Pentru că până la urmă, ei sunt obligați prin contract să asigure un anumit nivel al serviciilor. Și mai mult – dacă ți se defectează ceva prin casă și ai reclamația înregistrată la ei, sunt buni de plată! >:)

    @teosabina: din păcate, eu unul nu te pot ajuta în nici un fel. Sunt o persoană fizică, fără absolut nici o legătură cu RENEL-ul (dacă aveam legături cu ei, probabil că nu mai stăteam atât cu fluctuații de curent 🙂 ). Tot la ei va trebui să faci sesizare…

  9. piedone Said,

    February 14, 2009 @ 7:25

    Salut, am si eu probleme cu renel dar in sensul invers. La mine noaptea tensiunea urca si pana la 300V.
    Problema mea incep cu aparatele electrocasnice care se ard datorita renelului. Probabil ca seara cand lumea, care este legat pe linia la care sunt si eu conectat, nu mai consuma si asta poate fi cauza. Data trecuta toata noaptea au avut o defectiune si au jucat cu furnizarea curentului, au luat si din cand in cand dadeau inapoi pentru o fractiune de secunda. Dimineata insa am observat ca nu-mi mai functioneaza centrala termica. Asa ca am chemat un instalator, prieten si mie care avea vesti proaste. Piesa arsa trebuia inlocuit cu una noua si a costat foarte mult. Am facut reclamatii si nimic, nu stiu cum pot functiona in aceste conditii, ar trebuii sa le dau in judecata pentru nerespectarea termenilor contractuare dar avocatul meu zice ca nu prea avem sanse. Asa ca traim in continuare in romania.

  10. bogd Said,

    February 14, 2009 @ 11:18

    Contractul de furnizare a serviciilor specifică _foarte_ clar (vezi mai sus) limitele între care trebuie să se încadreze tensiunea furnizată.

    Unul din motivele pentru care eu am făcut reclamații repetate a fost tocmai acela de a avea un număr de înregistrare pentru cazul în care se întâmplă ceva. Și sunt convins că unul din motivele pentru care am fost mutat pe altă fază după ce am făcut scandal este faptul că ei știu că dacă se arde ceva, sunt buni de plată.

    În concluzie – cât timp ai reclamații înregistrate la ei înainte de eveniment, eu zic că merită încercat.

  11. miha Said,

    October 31, 2009 @ 12:54

    hey stie cineva de ce renelul opreste in fiecare zi curentul???de cate ori ajung acasa dupa-amiaza vad ca este curentul luat?de ce in bucuresti nu se intampla asa?pt ca akolo sunt oamenii uniti!!aici isi bat joc de noi!!!si barem nu il opresc asa pur si simplu,ne sacaie tot ce avem in priza,nu mare mi-a fost mirarea cand mi s-a stricat calculatorul sau cand faceam un proiect la care ma chinuiam de zile intregi sa mi se duca”pe apa sambetei”din cauza lor ne stica aparatele pt ca domnii de la renel opresc curentul si ii da drumul cand au chef.nu cred ca au probleme de rezolvat in fiecare zi…aseara n-am avut curent o ora si ceva si timp de o jumatate de ora am sunat la ei dar degeaba ca nu a raspuns nimeni!!!OAMENILOR DE LA RENEL:NE TRATATI CA PE ANIMALE!!!!!suntem in anul 2009 si inca trebuie sa stam cu lumanari in casa..de ce??????faceti ceva cu asta pt ca nu mai suntem in epoca de piatra

  12. Gigi Marga Said,

    December 11, 2009 @ 19:42

    Stai linistit – si in Bucuresti se ia curentul in unele zone in fiecare zi… Nu dureaza mult – suficient cat sa-ti rebooteze calculatorul… Vreau sa-i dau in judacata sa-i arda!

  13. Mirela Said,

    December 25, 2009 @ 2:40

    De aseara adica din Ajunul Craciunului nu am lumina de la ora 18 am sunat ….suna numai ocupat…cand prindeam spunea ca o sa fiu preluata cand va fi un operator liber. La 21.30 mi a inregistrat plangerea, jumate din bloc aveau , jumate nu…A spus ca se va deplasa o echipa …E dimineata e ziua de Craciun 2.35 nu s-a deplasat nimeni…..inca….De o ora incerc iar sa ii prind…dar banuiesc ca operatorul e plecat din post suna numai ocupat…Vreau sa le fac o reclamatie scrisa sa cer lamuriri de ce nu functioneaza echipa non stop….de ce d-ra operator nu raspunde la telefon…Si sa vedem ce raspunde…….La ziar ajung cu ei….SI sa vedem ce solutie vor gasi in instanta…pentru ca intru sub o lege speciala si nu platesc tribunalul, avocatul…

  14. rusen vasescu Said,

    December 29, 2010 @ 13:42

    dati-i in judecata si cereti-le daune morale, ca asta merita!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment